Drawings & Paintings / Tegninger & Akvareller

VÆKSTERNES VÆSEN OG VÆREN
Jeg ser mit kunstneriske arbejde som en fortløbende eksistentiel overvejelse. Den skabende proces er for mig en måde at gribe og begribe verden – en ordløs form for erkendelse og kommunikation. Det er et fascinerende faktum, at en indsigt i lige så høj grad kan ske gennem sanserne, som gennem intellektet, og det er den bølgelængde jeg sender på.
En væsentlig del af mit arbejde har botaniske elementer. Jeg har altid været tiltrukket af det organiske udtryk og bosat på landet gennem mange år er naturen og alle dens vækster trængt ind i mig på en måde, som både er fysisk og mental.

I lang tid har min trang til at bruge vækster og planter i mit kunstneriske udtryk bekymret mig – det virker på ingen måde streetwise, cool eller som noget, der talte ind i samtidskunsten at være ”blomstermaler”. Men nu er det som om tiden arbejder for mig. Nu flytter skoven ind på stenbroens hotte udstillingssteder, kunstmuseer fyldes med svampenes liv, og filosoffer som Emanuele Coccia skriver ”At undersøge planter er ensbetydende med at skaffe sig viden om, hvad det vil sige at være i verden”.

Balancen mellem menneske og natur – eller erkendelse af, at mennesket rent faktisk ER en del af naturen – bliver mere og mere påtrængende. Planter har altid stået langt nede i hierarkiet under mennesker og under dyr, men uden planterne kunne vi slet ikke leve – hvorimod planterne levede glimrende uden os i millioner af år.

Som kunstner står jeg på skuldrene af en overvældende tradition af naturskildringer – midt i nutiden med dystre biodiversitets- og klimakriser; men også med forbløffende forskning, der viser f.eks. træernes evne til at tilpasse sig og kommunikere med hinanden – i en grad så visse forskere taler om planters bevidsthed.
Jeg er i tvivl om, hvordan man kan tale om alt dette på en kunstnerisk måde – beskrive væksternes væsen og væren – men det afholder mig ikke fra at prøve.